Ademhalingsoefeningen voor een betere balans

Ademhalingsoefeningen

Al eens gedacht aan ademhalingsoefeningen? Even een kleine test. Hoe vaak adem jij in en uit in één minuut? Tel je ongeveer acht volledige in- en uitademingen per minuut? Dan is je lichaam in balans. Helaas zitten de meeste mensen aan een veel hoger aantal. Zij ademen sneller en oppervlakkiger. Hierdoor komt er minder zuurstof in je lichaam en hersenen terecht. Dat heeft een averechts effect op je prestaties, want meer zuurstof betekent vaak dat je meer ontspannen bent en dus beter presteert.

Hoewel meditatie vaak gezien wordt als een van de meest effectieve ontspanningstechnieken, is dat misschien nog een brug te ver. Begin daarom met enkele basis ademhalingsoefeningen om je ademhaling terug in balans te krijgen. Onthoud hierbij dat elke persoon anders is. Maak je dus geen zorgen als het niet meteen van de eerste keer lukt.

1. Adem diep om te vertragen

Langzaam en diep ademhalen is een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren om jezelf te kalmeren als de dingen op je afkomen. Probeer deze eenvoudige techniek om stress te verlichten, zodat je hersenen zich opnieuw kunnen concentreren.

  • Plaats een hand op je borst en de andere op je buik
  • Sluit je ogen en haal diep adem door je neus. Je moet voelen dat je buik opstijgt met de ademhaling, maar de hand op je borst mag niet bewegen
  • Houd de adem een paar seconden vast en laat los
  • Adem volledig uit, voel je buik bewegen onder je hand. Je borst mag niet bewegen
  • Herhaal dit een paar keer totdat je voelt dat je rustiger en meer ontspannen wordt

2. Mindfull ademhalingsoefeningen

Bewust worden van je eigen ademhaling, dat is de sleutel tot succesvolle meditatie. Onderstaande ademhalingsoefening is een goede manier om je hiermee te introduceren. Probeer deze oefening om te beginnen twee of drie minuten en bouw dit geleidelijk op naarmate het eenvoudiger wordt.

  • Zoek een rustige ruimte en ga zitten of liggen in een comfortabele positie
  • Sluit je ogen en leg je hand op je buik
  • Adem normaal, maar let goed op wat er gebeurt in je lichaam terwijl jij dit doet
  • Merk op hoe je borst, ribben, schouders en buik bewegen bij elke ademhaling
  • Als je gedachten beginnen af te dwalen, keer je aandacht dan weer terug naar je ademhaling en ga verder

Vind je geen rustige plek omdat je aan het werk bent? Zet dan je koptelefoon op. Luister naar een rustig deuntje, sluit je ogen en leg je handen op je buik. Ga verder met één van de bovenstaande oefeningen. Houd dit een minuutje vol en probeer dit elk uur een keer te herhalen.

Vergeet zeker ook niet om een frisse neus te gaan halen en je benen even te strekken tijdens de lunchpauze. Verse zuurstof zorgt ervoor dat je er weer helemaal voor kunt gaan!

Volg Bach Rescue ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van interessante wist-je-datjes, artikels, info, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *