Omgaan met stress op het werk? Neem voldoende rust!

Voldoende rust nemen op je werk om stress te verminderen, het werkt. Maar hoe zit het dan met je overvolle agenda en al die taken die nog op je liggen te wachten? Wanneer je acht uur lang achter je beeldscherm zit, zijn het net die korte pauzes die helpen. Het zal je juist meer energie geven dan dat je maar blijft doorwerken. We geven 5 tips die je kunt toepassen op je werk om stress te verminderen.

 

1: Bewegen

Gedurende de dag zit je veel binnen met weinig tot geen beweging. Probeer af en toe even te stretchen zodat je spieren ontspannen blijven. Ga tijdens je pauze ook een stukje wandelen, dat is goed voor je bloedsomloop. Het is niet enkel goed voor je bloedsomloop, want je koppelt je ook gewoon los van je werk en haalt even een frisse neus op. Zo kan je de rest van de dag weer met een nieuwe blik tegemoet gaan!

 

2: Muziek luisteren

Als je werkomgeving het toelaat, is het soms heel prettig om even alle geluiden van buitenaf te isoleren. Onze tip is om instrumentale muziek op te zetten zodat je niet wordt afgeleid door teksten of zang. Als je niet van muziek tijdens het werken houdt, zijn er online verschillende regen- of omgevingsgeluiden te vinden die je niet afleiden maar wel het geluid op de achtergrond overstemmen.

 

3: Ademhalingsoefeningen

Een paar minuten je ademhaling tot rust brengen, vermindert het gevoel van stress. Er zijn meerdere ademhalingsoefeningen die je kan doen tijdens je werk. Een gemakkelijke oefening om mee te beginnen is om 1 hand op je buik te leggen. Adem vervolgens rustig diep in en uit door je neus. Als je hand niet beweegt zit je ademhaling te hoog. Probeer je ademhaling te verplaatsen naar je buik. Haal diep en rustig adem voor een paar minuten voordat je weer aan het werk gaat. Dit brengt je tot rust en ontspant je lichaam.

 

4: Visuele stress verminderen

Als je een kantoorbaan hebt dan is de kans groot dat je de hele dag naar een scherm zit te kijken. Het licht van een computerscherm kan erg fel en vermoeiend voor je ogen zijn. Geef je ogen ook af en toe rust. Ga tijdens je rustmomentje iets anders doen en koppel je even volledig los van je computer- of gsm scherm.

 

5: Voeding

Je lichaam heeft de juiste voeding nodig om elke dag gezond en productief te zijn op het werk. Start daarom altijd met een voedzaam ontbijt. Voel je de spanning op je werk toenemen? Neem dan even een korte pauze om een gezonde snack (zoals een banaan) te eten of wat te drinken. Zorg dat je goed eet gedurende de gehele dag en voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Stress is namelijk echt een uitputtingsslag voor je lichaam.

 

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, zeker wanneer je niet voldoende rust neemt. Hoe zorg je er voor dat jij, naast de hierboven genoemde tips, je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

rescueplus

RESCUE Plus*

Probeer een van de RESCUE Plus producten (o.a. verkrijgbaar bij Kruidvat).
*Ondersteunt in stresssituaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!
Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *